Seeit - המקום הראשון שלך באינטרנט
 

תרגילי מוח ® Brain Gym - מה זה?

16/02/2010  יונית שינטל

תרגילי מוח הם חלק מתכנית מקיפה להתפתחות אישית בשם קינסיולוגיה חינוכית (Edu-K). דר' פול דניסון, מפתח ומייסד התוכנית, גייס את המומחיות שלו בחינוך ויצר שיטה לבניית למידה חדשה על חוויות בתנועה. "התנועה היא השער ללמידה". למעלה מ-20 שנה וביותר מ-80 מדינות, מאפשרת השיטה שיפור ביצועים מנטליים, קוגניטיביים ומוטוריים באמצעות תנועה. פעילויות אלו יעילות בהכנה של כל לומד (ילדים, מבוגרים וקשישים) לקראת רכישה ואימון בכישורי חשיבה וקואורדינציה.

השיטה מבוססת על תהליך מובנה שבליבתו 26 תרגילי תנועה פשוטים ומהנים, המשפרים את הקשרים בין מרכזי השליטה במוח תוך כדי התמקדות במטרות אישיות. שיטה זו מחברת תנועה ולמידה במערכת נפלאה ומאפשרת לנו להפוך כל למידה לאתגר המקדם אותנו אל המטרה. שיטה חינוכית זו יוצרת לתלמיד תהליך לעלייה בדרגה: ללמוד מהר יותר, ביעילות יותר ובקלות יותר, לבצע פעילות ספורטיבית טוב יותר, להיות ממוקד ומאורגן יותר, להתחיל ולסיים פרויקטים בנוחות, להתגבר על אתגרי למידה ולהשיג רמות חדשות של מצוינות.

מהי למידה

בתרגילי מוח קיימים 5 שלבים בלמידה:

  1. רצון האדם ללמוד ולדעת.
  2. אופן חשיבה – כל אדם שלם (לא פגום חלילה) בא עם קשיים כאלו או אחרים. אופן החשיבה פותח את כל הרצונות שיתממשו (מה התלמיד רוצה ואוהב לעשות?).
  3. טכניקה – הקשר בין תנועה לתפקוד המוח. כל שלב בהתפתחות התלמיד חייב להתקיים. צריך לעבוד לקראת שילוב כאשר יש לבדוק מה קורה לפני השילוב. כשם שלפני שהתינוק מתחיל ללכת עליו למצות את תהליך הזחילה.
  4. כלי עבודה הוא תפריט הלמידה: ביצוע תרגיל או מכלול של תרגילי מוח המחנכים את התלמיד לשיפור היכולות לקראת מימוש הפוטנציאל האישי.
  5. מימוש/יישום של הלמידה.

תרגילי מוח נועדו לשפר יכולות ומתאימים לכולם. השיפור נעשה באופן יחסי למצב הקודם.

בספרה החכמה בתנועה אומרת דר' קרלה הנפורד כי הלמידה אינה מתרחשת במוחנו בלבד. אמנם באופן כללי שיטת החינוך הפורמלי שלנו מסתכמת יותר מידי על שפה כעל אמצעי ההוראה. מה רע בזה? כדי לענות על השאלה הזו ניזכר באמירתו של איינשטיין: "למידה היא חוויה. כל השאר הוא רק מידע." מילים, אף שהן חשובות, הן רק פיסות מידע. הן אינן מעבירות חוויה, אלא משמשות תחליף גרוע לישירות ולרעננות של למידה חוויתית.

מילים ניתנות להבנה רק כאשר הן מעוררות דימוי כלשהו במוחו של הלומד. אם לתלמיד אין גישה לדימוי זה, המילים אינן ניתנות להבנה. בלבול רק מתרחש כאשר התלמידים אינם מבינים את דברי המורה. לעומת זאת, חוויות הן ישירות ואמיתיות. הן כוללות את החושים. תוך כדי חוויה אנו מתבוננים, מתייחסים לחוויות קודמות ושמים לב לדפוסים. מילים הן שימושיות בהליך הזה, הן עוזרות לנו לסדר את מחשבותינו לקשר לתחושות, אך הן אינן תחליף לכוח ולבהירות של חוויה אמיתית.

הלמידה מתרחשת תחילה באמצעות חושינו. בעוד אנו חוקרים וחווים את העולם החומרי, מוטבעים דפוסים חושיים ראשוניים על רשתות עצביות סבוכות. הדפוסים החושיים הללו הופכים לבסיס מערכת המידע החופשית שלנו, המתעדכנת ונעשית מעודנת יותר עם כל חוויה חדשה. הדפוסים החושיים שהראשוניים הללו הופכים לנקודות ההתייחסות שלנו ומספקים לנו את ההקשר לכל למידה, מחשבה או יצריה. על הבסיס החושי הזה נמשיך ונוסיף רגשות ותנועה לריקוד הלמידה הארוך שלנו.

הנה מספר סיפורי הצלחה שימחישו את נפלאות שיטת תרגילי מוח ® Brain Gym.

לבבות גדולים

עבדתי עם ילדה בת 5 אשר ביקשה לצייר לבבות גדולים. התחלנו בתהליך העבודה המלא של איזון פעולה לכתיבה:

  1. ביצענו ח.פ.צ. חיים תוך שימת לב לשינויים במהלך ביצוע התרגילים.
  2. ניסחנו את המטרה של הילדה: אני רוצה לצייר לבבות גדולים בכיף ובהנאה.
  3. פעילות מקדימה: הילדה הראתה לי כיצד היא מציירת לבבות היום. (הערה: בשל גילה הצעיר לא ביצענו את כל הבירורים המקדימים המוצעים באיזון).
  4. תפריט למידה: הראיתי לילדה את כל התרגילים המוצעים בתפריט הלמידה ושאלתי אותה איזה תרגיל היא מעוניינת לבצע. הילדה בחרה בשירבוט כפול. בתרגיל זה על הילדה ל"צייר" בעזרת 2 טושים/צבעים (אחד בכל יד) ציורים כפולים: יד אחת היא מראה של השניה – כאשר יד ימין מציירת קו ימינה, יד שמאל תצייר קו שמאלה וכן הלאה. בתחילה, התקשתה הילדה לצייר את השירבוט הכפול ולכן הצעתי לה לצייר רק ביד ימין. לאחר מכן, היא ציירה רק ביד שמאל. כאשר סיימה הגשתי לה את שני הטושים כדי שתצייר בשתי הידיים ואכן יצא שירבוט יפה. בגמר התרגיל הזה שאלתי את הילדה אם היא מעוניינת לעשות תרגיל נוסף. הילדה אמרה שהתרגיל הספיק לה.

  5. פעילות מסכמת: הילדה ניגשה ללוח וציירה לב גדול באופן חלק וברור.

כעבור שבועיים, דודתה של הילדה ביקשה להיפגש איתי לשיעור פרטי. לשאלתי מדוע פנתה אלי ענתה כי לאחר עבודתי עם הילדה, חלו בה שינויים מדהימים. מילדה סגורה וביישנית הפכה הילדה ליותר פתוחה, לבבית ובעלת ביטחון עצמי גבוה יותר.

הערה: ההישגים שהושגו בעבודה נצרבים ונשמרים במוח ובגוף לנצח. כמו-כן, יש לציין שתהליך זה נעשה אף עם ילדים, מבוגרים וקשישים. בכל מקרה ומקרה שיפרו התלמידים/ות שעברו את התהליך את ביצועיהם/ן בין אם בכתיבה ובין אם בפעילות אחרת. לסיפורי הצלחה נוספים, בקרו באתר www.braingym4me.com.

סדנה במתנה מהמעביד

כאשר שמעתי לראשונה על תרגילי מוח, עבדתי בחברת הייטק. חיפשתי דרך לעזור לבתי, אלה, שהיתה בכתה ב' לממש את הפוטנציאל הגלום בה. חברתי לעבודה סיפרה לי על השיטה והמליצה לי ללמוד אותה. לקחתי 4 ימי חופש מהעבודה והלכתי ללמוד.

כאשר שבתי לעבודה, אחת המטלות שלי בתפקיד החדש, שקודמתי אליו זמן קצר לפני יציאתי לסדנה, היתה לחולל דו"ח מורכב וחדשני שהמנהל שלי הגדיר ויצר. הדו"ח היה כל כך מורכב שמדי שבוע המנהל שלי ואני ישבנו שעות רבות (לעתים יותר מיום עבודה מלא) כדי לייצרו. אולם, לאחר הסדנה הדו"ח לא נראה לי מאיים כקודם וכאשר הגיע הזמן ליצר אותו נגשתי לעבודה בעצמי ותוך פחות משעה וחצי סיימתי את המשימה. כאשר הראיתי את הדו"ח למנהל שלי, הוא היה כל כך מופתע לטובה מהעבודה הטובה שעשיתי בכוחות עצמי שהחליט להעניק לי את הסדנה במתנה, מבלי שביקשתי זאת ממנו.

המשקפיים שוב נשברו

סיפור מרגש על בתי, אלה, כיום בת 15:

בתי אלה נותחה בגיל 11 חודש לאחר שבגיל 6 שבועות החלה לפתע לפזול בשל עין "עצלה". כתוצאה מתפקוד לקוי של העיניים יכולת הראיה התלת-מימדית לא התפתחה אצלה. יכולת זו מתפתחת בחודשים הראשונים של התינוק. נאמר לי, כי בחיי היום יום אין לראיה התלת-מימדית שימוש למעט מצבים של לאמוד מרחקים (כמו בחניה). בנוסף, אי יכולתה זו גדעה את קריירת הטיס של אלה כי לא תוכל לרכוש יכולת זו, לדברי הרופאים. לאחר הניתוח שעברה כאמור בגיל 11 חודש עיניה של אלה היו ישרות. לצערנו, כעבור מספר שנים, כשאלה היתה בת 4, חלה רגרסיה בפזילה ואלה נאלצה להרכיב משקפיים לצורך תיקון הפזילה. עם השנים המספר הלך וגדל עד ל-2.5.

כשאלה היתה בת 11.5, בחופשת הקיץ, נשברו לה משקפי הראייה פעמיים בטווח של שבועיים. ברוח ה-Brain Gym, הצעתי לה שניקח זאת כהזדמנות ונראה איך היא יכולה לראות ולהסתדר ללא משקפיים. לשמחתי הרבה, אלה הסכימה. הימים הראשונים לא היו קלים: אלה חשה אי נוחות מסויימת. יחד עם זאת, המשיכה בתהליך וכל בוקר נהגה אלה לבצע ח.פ.צ. חיים לפני שהלכה לבית הספר. כשחזרה הביתה מבית הספר, נהגה אלה לבצע מספר תרגילים לפי בחירה. מהר מאד הבחינה אלה בשינוי לטובה בראיה שלה ולא חשה צורך במשקפיים.

כעבור מספר חודשים, כאשר הלכנו לרופא העיניים לביקורת השנתית, לאחר הבדיקה, ציין הרופא בסיפוק רב שאלה אינה זקוקה למשקפיים וששתי העיניים ישרות ואינן פוזלות.

בפסח השנה, בילו הילדים בעיר המלכים באילת עם אביהם. באחד מהמתקנים יש סרט תלת-מימדי. אלה הרכיבה את המשקפיים המיוחדות שקיבלה בכניסה למתקן ולהפתעתה הרבה לראשונה בחייה הצליחה לראות סרט בתלת-מימד (בעבר כשהייתה מרכיבה משקפיים כאלו הייתה רואה את הטשטוש של הסרט כאילו לא הרכיבה את המשקפיים).

בעזרת שיטת תרגילי מוח הצליחה אלה (כמו רבים אחרים) לשפר את הראיה שלה, להפטר מהמשקפיים ולרכוש ראיה תלת-מימדית עם שימוש דו-עיני.

הכותבת הינה מדריכה מוסמכת מטעם הקרן לקינסיולוגיה חינוכית הבינלאומית
לפרטים נוספים, נא בקרו באתר: www.braingym4me.com ו/או צרו קשר בטלפון נייד: 054-2340233

1.שיטת בריינג'ים
נורית,  20/02/10 17:56
יעל צורקריאה בקלפים
אס מטות
09/03/2014  יעל צור
רוני יהליסיפור גן עדן מנקודת מבטו של הבורא
27/01/2014  רוני יהלי
שירות Seeitשחיתות שחיתות שחיתות
15/01/2014  שירות Seeit
אתי יוחאימהו הום סטייג'ינג
06/10/2013  אתי יוחאי
שירות Seeitתזונה נכונה לאיזון רמת הכולסטרול בגוף
13/06/2013  שירות Seeit
אורי שפאןמה אפשר לעשות עם הכסף שהתפנה בזכות חוק חינוך חובה חינם מגיל 3?
24/04/2013  אורי שפאן
מוטי שפיאסטרולוגיה הודית
תחזית אסטרולוגית שבועית ע"פ האסטרולוגיה ההודית 4-10 לנובמבר
04/11/2012  מוטי שפי
סיגלית מחברבימת העסקים
29/08/2012  סיגלית מחבר
הרחב רשימה
בוא לכתוב ב-SEEIT. רוצה טור משלך? אולי בלוג משלך? לפרסם מאמר? אז יש לך אפשרות...